Observera att du måste vara inloggad för att ta del av innehållet nedan, som i sin helhet är exklusivt för SBMIs medlemmar. Kontakta Joakim Heise på SBMI för frågor om medlemskap och inloggning.
Bergmaterialindustrins färdplan för fossilfri konkurrenskraft
Bergmaterialindustrin är en av de 23 branscher som har tagit fram färdplaner för fossilfri konkurrenskraft inom ramen för Fossilfritt Sverige. I färdplanerna lyfter branscherna fram det samspel mellan näringsliv och politik som krävs för att Sverige ska kunna nå klimatmålet om noll nettoutsläpp av växthusgaser till 2045.
Syftet med bergmaterialindustrins färdplan är att synliggöra hur branschens kliamtomställning ska genomföras. Färdplanen utgör en plan för branschens klimatomställning till en fossilfri bergmaterialproduktion och utgör ett kunskapsunderlag till regeringen, myndigheter, kommuner och regioner, beställare och andra berörda intressenter.
Bergmaterialindustrins färdplan lanserades 2019 och uppgraderades 2024. Sedan den första färdplanen lanserades har branschen tagit stora kliv framåt. Elektrifiering av täkter pågår, användningen av cirkulära material ökar och många miljövarudeklarationer (EPD:er) har tagits fram. Målsättningen är 50 procents lägre klimatpåverkan år 2030 (jämfört med 2015) och 2045 ska bergmaterialförsörjningen vara fossilfri.
Bergmaterialindustrins färdplan för fossilfri konkurrenskraft
Läs mer om Fossilfritt Sverige
SBMI deltar i ett flertal projekt och aktiviteter för att främja klimatomställningen i branschen. Nedan är endast ett exempel.
Exempel projekt: elektrifiering i svaga elnät
Många vill ställa om till fossilfritt men tillgången till fossilfria drivmedel som HVO och RME är begränsad, varför de i dagsläget ofta är dyrare än den diesel de kan ersätta. Om tillräckligt starka elnät finns inom rimligt avstånd från en bergtäkt som är någorlunda stor, är det lönsamt och miljövänligt att gå över till eldrift för maskinerna i täkt. Även mindre täkter kan komma i fråga för elektrifiering om transformatorn görs mobil och kostnaden därmed kan delas på flera täkter, visar ett utvecklingsprojekt som SBMI drivit.
Kanske kan även mindre starka nät användas för att elektrifiera täkten om modern batteriteknik används för att jämna ut belastningen från framför allt konkrossar, som annars ger oacceptabla störningar i klena elnät. SBMI driver under 2023 ett utvecklingsprojekt som ska undersöka om moderna batterier är tillräckligt snabba för att ta hand om effektvariationerna.
Energilager för nätanpassad krossning med stöd av solceller